Praktisk information

Personalen på kyrkogårdsexpeditionen hjälper till i alla ärenden som gäller gravsättning, gravvård och gravplats. Ring oss gärna på tel 0223-434 50, 434 52 eller 434 00 (vxl).

Minnesstund

I anslutning till begravningsgudstjänsten samlas anhöriga och vänner ofta till en minnesstund. Det är ett tillfälle att minnas tillsammans och att samla sina intryck. Det går bra att ha eftersamlingen i någon av församlingens lokaler med begravningskaffe eller lunch. Kontakta församlingsexpeditionen tel 0223-434 00 så hjälper vi till.

Att se den döde

Det kan vara bra att se den döde - att ha en så kallad visning. Detta både för att försäkra sig om att han eller hon verkligen är död och för att det är ett tillfälle att ta avsked. Även om tanken på visning till en början kan kännas främmande eller konstig så är det ofta en bra start på sorgeprocessen. Många gånger har man kanske redan fått tillfälle att se den döde på sjukhus, men om detta inte har skett eller om det finns anhöriga som inte fått denna möjlighet så kan man också senare anordna en visning.

Bårtäcke

Det går bra att använda ett bårtäcke som kistdekoration istället för blommor vid begravningsakten. Församlingens bårtäcken lånas ut kostnadsfritt vid begravningar i Svenska kyrkans ordning.

Minnesgåvor

Ett alternativ till att sända blommor till en avliden persons minne är att skicka en kondoleans genom att betala in ett belopp som minnesgåva till någon hjälp- eller forskningsfond.

Sorgegrupper

Västanfors Västervåla församling har sorgegrupper där anhöriga till avlidna inbjuds att delta. Inbjudan går ut med personliga brev.
Om du behöver någon att tala med, eller känner någon som är ensam, kan du ta kontakt med församlingsexpeditionen på tel 0223-434 00.

Läs mer om begravning på Svenska kyrkans hemsida.