Om dop

Dopgudstjänsten är glädjens och livets fest där vi firar att ett litet barn har kommit till världen.
Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud. I dopet finns löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer. I dopet möter Gud varje människa för att säga: Jag har skapat dig. Du är älskad och värdefull. Ditt liv är en gåva från mig.

I Svenska kyrkan döps barn, ungdomar och vuxna. Genom dopet tillhör den döpte Svenska kyrkan. Dopet i Svenska kyrkan gäller en gång för alla och kan aldrig göras om. Från 1996 blir ingen längre automatiskt med i Svenska kyrkan i och med födseln. Dopet är vägen in i kyrkan. Den som vill vänta med dopet kan meddela det till församlingsexpeditionen, och ändå antecknas som tillhörig Svenska kyrkan i väntan på dop. Läs mer om dopet på Svenska kyrkans hemsida.