Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender
Vanliga frågor och svar

Vad kostar en begravning?

Kostnaden för en begravning varierar med utformningen. Själva begravningsgudstjänsten är kostnadsfri för alla som tillhör Svenska kyrkan; den är redan betald genom kyrkoavgiften. I den ingår kyrka eller kapell, vaktmästare, präst och musiker. Om man vill ha solist tillkommer däremot en extra kostnad.

De kostnader som man alltid får räkna med är transporter, kista (och ofta urna) och begravningsbyråns arvode. Kistor och urnor finns i olika utföranden och därmed varierande prisklasser.

Vanliga kostnader i samband med en begravning är också dödsannonsen, kistdekoration, övriga blommor och förtäring vid minnesstunden. Beroende på gravplatsen kan det också tillkomma en kostnad för gravsten eller liknande.

Vem betalar begravningen?

Kostnaderna för begravningen tas normalt från dödsboet, alltså från den dödes tillgångar. Ibland har den döde en försäkring med begravningshjälp, som brukar täcka större delen av kostnaderna. Om det inte finns någon försäkring och dödsboets tillgångar inte täcker kostnaderna kan kommunen betala begravningen. Hur mycket som betalas ut och vilka kostnader som täcks varierar mellan olika kommuner. Kontakta socialförvaltningen för information om vad som gäller i din kommun.

Vad är begravningsavgift?

Församlingen ansvarar för att tillhandahålla gravplats, gravsättning, kremering och lokal för begravningsceremoni. Detta betalas genom begravningsavgiften som alla betalar oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster gratis.

Vad händer om jag inte är medlem i Svenska kyrkan?

Den som inte är medlem i Svenska kyrkan har rätt till (borgerlig) begravning i kapell och vaktmästare. Man har också rätt att bli kremerad och gravsatt. Detta är redan betalt genom begravningsavgiften. Om man vill ha begravning i Svenska kyrkans ordning är det upp till församlingen att bestämma om det kan ske. Man har alltså ingen automatisk rätt till en sådan begravningsgudstjänst om man inte är medlem och det är ytterst kyrkoherden som beslutar om detta kan ske. Om medlemskap saknas kommer en avgift att tas ut; denna täcker kostnader för präst, musiker och eventuellt kyrka.