Act Svenska kyrkans fasteaktion pågår

Cecilia Kjellin Eriksson · 2024-02-16

Act Svenska kyrkans fasteaktion pågår

Från fastlagssöndagen den 11 februari till palmsöndagen den 24 mars pågår Act Svenska kyrkans fasteaktion som har temat "Dela lika och rädda liv"

Dela lika och rädda liv

Det finns ett överskott av mat i världen, ändå vet vi att över 800 miljoner människor kommer somna hungriga i kväll. Vi har tillräckligt mycket resurser globalt för att lösa hungerkrisen, problemet handlar om fördelningen av dessa resurser. Efter pandemin och Rysslands brutala krig i Ukraina har mat och bränslepriser ökat kraftigt, vilket ytterligare har ökat hungern i världen.

Vi befinner oss i fastetid och i kyrkans tradition är fastan, tiden före påsk, en tid där vi övar oss i att avstå något av vårt eget för att ge till dem som bättre behöver det. Fastan ger oss tillfälle att samla alla goda krafter för människors rätt till en värld utan hunger, fattigdom och förtryck. Vi lever under samma himmel, men orättvisorna är stora och som så ofta är det de personer som redan lever i utsatthet som drabbas värst. Därför behöver vi dela lika, för att människor ska kunna överleva.

För endast 110 kr kan en familj i Filippinerna äta sig mätta under en veckas tid. Genom att dela med dig kan du bidra till att fler familjer får äta sig mätta, att barn får näringsrik mat och kan växa upp till friska individer.

Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv.
Swisha din gåva till Act Svenska kyrkan på 900 1223. Tack!

Cecilia Kjellin Eriksson · 2024-02-16