Bryt en tradition!

Cecilia Kjellin Eriksson · 2023-11-29

Bryt en tradition!

Act Svenska kyrkans julinsamling - för allas rätt till ett värdigt liv - pågår från första advent till trettondag jul. Tillsammans kan vi bryta skadliga traditioner som tvångsäktenskap. Ingen flicka ska giftas bort!

Skadliga traditioner
Vi lever alla under samma himmel och har samma rättigheter. Men beroende på var vi föds, eller vilket kön vi har, ser verkligheten olika ut. Traditioner är invanda seder och bruk, språk och värderingar som förs vidare från generation till generation. De skapar ofta en trygg ram runt våra liv, vilket blir extra tydligt i samband med advent, jul och lucia. Men det finns också traditioner som är skadliga. Varje dag gifts fler än 30 000 flickor bort och fler än 10 000 flickor könsstympas. Var tredje flicka utsätts för våld under sitt liv – bara för att hon är flicka. Tillsammans kan vi bryta skadliga traditioner!

Mer om flickors utsatthet
Miljontals flickor saknar egna identitetshandlingar, vilket innebär att de bland annat inte kan rösta eller öppna ett bankkonto. Flickor diskrimineras också i många länders familjerätt, som reglerar laglig ålder för giftermål, våld och övergrepp inom äktenskapet, grunder för skilsmässa och vårdnad om barn. I flera länder får flickor och kvinnor inte äga land eller ärva egendom. Därmed hamnar de i beroendeställning och får svårt att påverka sin egen situation. Rätten att erkännas som person påverkar tillgången till alla övriga rättigheter. Act Svenska kyrkan stödjer projekt över hela världen för att stärka flickors rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv.

Läs mer om julinsamlingen på www.svenskakyrkan.se/act

Cecilia Kjellin Eriksson · 2023-11-29