Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Nödrop för Sudan!

Cecilia Kjellin Eriksson · 2023-05-16

Nödrop för Sudan!

Situationen i Sudan är akut. Strider och våld har tvingat 750 000 människor på flykt under den senaste månaden. Act Svenska kyrkans partner finns på plats i grannländerna och tar emot människor som tvingats på flykt.

Bilden: Ständiga karavaner av människor i Sudan anländer till grannländernas gränser. På en del platser stoppas de av militär. Foto: Zohra Bensemra/Reuters

Striderna i Sudan ökar i intensitet. Framförallt i området Darfur och runt huvudstaden Khartoum sprider sig våldet som nu också innebär systematiskt våld mot kvinnor och kidnappningar.

Utmaningarna att kunna möta människors grundläggande behov ökar dramatiskt för var dag. Det råder stor brist på både mat, vatten, mediciner och el. Inne i Sudan är banksystemet ur funktion. Det råder brist på bränsle för transporter- Elavbrotten avlöser varandra och sextio procent av sjukhusen i Khartoum är ur funktion.

Act Svenska kyrkan finns på plats genom ACT-alliansen och tar emot tusentals människor som flyr in i Etiopien, Sydsudan och Egypten. Våra lokala samarbetspartner bistår människor med bland annat hälsovård, psykosocialt stöd, rent vatten och skydd.

Behovet av ekonomiskt stöd är stort. Swisha din gåva till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandafältet.

Läs mer om Act Svenska kyrkans arbete vid katastrof

Cecilia Kjellin Eriksson · 2023-05-16