Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Församlingen vill starta vårdcentral i Fagersta

Cecilia Kjellin Eriksson · 2022-08-12

Församlingen vill starta vårdcentral i Fagersta

Västanfors Västervåla församling har planer på att starta en vårdcentral i Fagersta, och har därför bildat ett nytt bolag.

Det nya bolaget tar över namnet Kyrkans Vård och Omsorg i Sverige AB, som redan finns i koncernen. Förhoppningen är att starta en vårdcentral i Fagersta under första kvartalet 2023, och just nu arbetar man med en ansökan till Region Västmanland om tillstånd att driva vårdcentral.

-Vi har försiktigt smugit igång en rekryteringsprocess, men vi måste först ha ett tillstånd innan vi kan anställa personal, förklarar kyrkoherde Henrik Rydberg.

I vilken lokal vårdcentralen kan öppna är ännu inte klart, men man tittar på olika alternativ.

Ingen annan församling i Svenska kyrkan driver en egen vårdcentral. Västanfors Västervåla församling har genom åren varit engagerad i vårdfrågor på olika sätt och tar nu ytterligare ett steg i det arbetet. Henrik Rydberg förklarar varför:
-Vård, skola och omsorg är viktigt för människor och då ska vi ha den verksamheten. Det är traditionellt sett inte alls konstigt att kyrkan ägnar sig åt vårdfrågor. Runt om i världen driver kyrkor och kristna organisationer sjukvård. Vi kritiserar inte andra utan försöker själva driva verksamhet med bra kvalitet.

Bild: GettyImages

Cecilia Kjellin Eriksson · 2022-08-12