Nödrop för Ukraina

Cecilia Kjellin Eriksson · 2022-03-02

Nödrop för Ukraina

Act Svenska kyrkan finns på plats genom lokala partner i Ukraina och i angränsande länder, som tar emot människor som tvingats fly. Din gåva behövs! Swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Läs mer på svenskakyrkan.se/act

Exempel på hur dina gåvor gör skillnad

• 280 kr räcker till ett matpaket (mjöl, ris, olja, gryn, kött- och fiskkonserver, mjölk, mörk choklad, pasta, ärtor, kakor)
  • 180 kr räcker till ett hygienpaket (tvål, schampo, tvätt- och diskmedel, tandkräm, handsprit)

Stort tack till alla som gensvarat på Act Svenska kyrkans nödrop för Ukraina. Tillsammans kan vi stödja tusentals människor som drabbas av krig och katastrofer. Det finns fortfarande möjlighet att bidra. Behoven är enorma. Bomber och stridigheter gör att barn och familjer tvingas lämna sina hem utan tillhörigheter. Flera miljoner människor har flytt från Ukraina.

Act Svenska kyrkan ger stöd på plats dygnet runt genom lokala partner i Ukraina och grannländer. Vid ukrainska och ungerska gränsen är assistancenter upprättade. Där får flyktingar som passerar mat, te, lakan och hygienartiklar. Människor som anländer till Ungern erbjuds psykosocialt stöd samt praktisk information för att hitta boende. Lastbilar med mat och hygienartiklar körs in i Ukraina från Ungerna på grund av den stora varubristen i landet.

Cecilia Kjellin Eriksson · 2022-03-02