Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Information från kyrkogården

Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-05-21

Information från kyrkogården

1) Under försommaren kommer vi att genomföra gravstenssäkring på våra kyrkogårdar. 2) Vi har uppmärksammat att planterade blommor har försvunnit från gravar.

Stölder av blommor på gravar

Personalen på kyrkogården har uppmärksammat att planterade blommor har försvunnit från flera gravar med gravskötsel.
  Vi kontrollerar gravarna regelbundet, men hinner kanske inte se allt. Därför ber vi dig som besöker en grav på kyrkogården att vara uppmärksam och att höra av dig till kyrkogårdsexpeditionen tel 0223-434 50 om det saknas blommor på graven (gäller de gravar som har gravskötselavtal).

Säkring av gravstenar

Under försommaren kommer vi att genomföra gravstenssäkring på kyrkogårdarna i Västanfors och Västervåla.
  Västanfors Västervåla församling är ansvarig för att kontrollera att gravstenarna på kyrkogårdarna är säkert monterade. Det är gravrättsinnehavarens ansvar att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick, vilket omfattar att gravstenen inte utgör något hot mot arbetsmiljön och säkerheten på gravplatsen.
  Centrala gravvårdskommittén, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och Sveriges lantbruksuniversitet har tagit fram nationella riktlinjer för vilken belastning en gravsten ska klara.

En sten som är 30 cm eller högre ska klara ett drag/tryckbelastning på 35 kg. En sten som inte klarar den belastningen riskerar att välta och skada personal, allmänhet och egendom. Dessutom finns risk att gravstenen går sönder om den faller.

Vi kommer att kontrollera gravstenarna med hjälp av en fjädervåg. De stenar som inte klarar en belastning på 35 kg måste säkras.

Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-05-21