Lindgårdsskolan deltar i samarbete för ett tryggare Fagersta

Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-04-30

Lindgårdsskolan deltar i samarbete för ett tryggare Fagersta

Församlingens friskola Lindgårdsskolan är en av aktörerna i ett lokalt samarbete kring ett tryggare Fagersta.

Fagerstas två ICA-butiker, Fagersta kommun och Västanfors Västervåla församling har ingått en trygghetsöverenskommelse i samverkan med polisen.

Inititativet kommer från de lokala ICA-handlarna Håkan Lundman och Stefan Barklund, som vill skapa en tryggare miljö för anställda och kunder runt ICA-butikerna i Fagersta.
-Brott och otrygghet i och runt butiksmiljön är tyvärr ett återkommande problem vi som handlare har att hantera. Det vill vi motverka så att det alltid ska kännas tryggt att vistas i och omkring våra butiker, säger de i ett pressmedelande.
Håkan Lundman på ICA Supemarket Fagersta berättar att snatterierna har ökat. Handlarna kan tänka sig att besöka skolor för att berätta om hur det är att driva en butik. De kommer också att erbjuda fler PRAO-platser och sommarjobb för ungdomar.
-Tanken är att vi ska lära känna varandra bättre, för vi tror att man inte busar med dem man känner, säger han på en pressträff den 29 april.
Anställda ska få utbildning i hur man hanterar trakasserier och stök runt butiksmiljö, och under helgen den 1-2 maj plockar ungdomar från Fagerstas idrottsföreningar skräp utanför butikerna.
-Ett tryggt område är ett rent område, hävdar Stefan Barklund på ICA Fontänen.

Kommunstyrelsens ordförande Marino Wallsten är positiv till överenskommelsen och säger:
-Det är viktigt att vi tar otryggheten på allvar och tillsammans gör vad vi kan för att få människor att känna större trygghet. Vi ser det som en vidareutveckling av det trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete som kommunen bedriver. Vi ser förstås gärna att fler dagligvaruhandlare ansluter till detta.

Kommunpolis Petronella Hjertqvist bekräftar att flera handlare är intresserade av att vara med i arbetet och säger att poliserna kommer att röra sig mer i och omkring alla affärer i Fagersta.

Ana-Maria Cuturic, som arbetar på högstadiet i församlingens friskola Lindgårdsskolan, ser fram emot att det kan bli lättare för elever att få PRAO-platser hos de lokala handlarna, och hoppas att de snabbare kontaktvägarna mellan skolan och butiksinnehavarna kan hjälpa till att ge skolan en bild av vad eleverna har för sig på rasterna när de inte är på skolgården. Besök av handlare i skolan kan ge elever bra information och inspiration, menar hon.

Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-04-30