Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-03-19

Drop in-dop i Västanfors kyrka

Drop in-dop är en möjlighet att ordna dop utan stor planering. Det är enkelt och kravlöst men ändå högtidligt och fint. Välkommen att boka drop in-dop i Västanfors kyrka någon av våra föreslagna tider.

Kanske har dopet av era barn inte blivit av ännu, eller så blev du själv inte döpt som liten. Då är det här ett bra tillfälle. Har ni skjutit på dopet på grund av coronapandemin för att ni inte kan samla släkten just nu? Drar ni er för att ordna ett stort dopkalas? Då kan det här vara ett alternativ.

Det här är en möjlighet för er att ordna dop utan stor planering. Drop in-dopet är enkelt och kravlöst men ändå högtidligt och fint. Både barn och vuxna kan döpas på drop in-dop. Även föräldrar och blivande faddrar som inte själva är döpta kan ta chansen nu. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan.

Så här går det till

Vi erbjuder dop i Västanfors kyrka några datum och klockslag. Du bokar en av tiderna senast onsdagen före aktuell dopdag. Prästen hör av sig till dig någon dag före dopet. På själva dopdagen finns präst, musiker och vaktmästare på plats i kyrkan när ni kommer och ordningen för dopet med psalmer och musik är färdig. Kom gärna till kyrkan en halvtimme före dopet. Själva dopgudstjänsten tar ungefär 30 minuter. Dopklänning finns att låna.

Efter dopet bjuder församlingen på enkelt dopfika på Lindgården om ni vill. (Fika bokas samtidigt som du bokar dop.) Om du har praktiska frågor eller funderingar om vad dopet innebär får du gärna höra av dig till oss.

Lördag 15 maj kl 12, 13 & 14
Söndag 16 maj kl 12, 13 & 14

Boka dop på församlingsexpeditionen på Lindgården måndag-fredag kl 8-12 och 13-16 tel 0223-434 00, eller via epost: vastanfors-vastervalaforsamling@svenskakyrkan.se

Läs mer om dopet här på hemsidan