Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Församling kan bedriva näringsverksamhet

Cecilia Kjellin Eriksson · 2009-11-04

Det finns inga hinder för en församling att bedriva näringsverksamhet så länge den anknyter till församlingens uppgifter och etableras inom församlingen. Så sammanfattas utredningen Arbetsformer i förändring – församlingens uppgift och förutsättningar, som lämnades till kyrkostyrelsen den 3 november.

Kyrkomötet gav 2007 kyrkostyrelsen i uppdrag ”att utreda församlingarnas förhållningssätt och arbetssätt när det gäller olika former av verksamheter som inte självklart ligger inom församlingens grundläggande uppgift, till exempel begravningsbyråer”. Utredaren Per Eckerdal, styrelseordförande för Bräcke Diakoni, Göteborg lämnade sin utredning till kyrkostyrelsen den 3 november.

I utredningsdirektiven ställdes särskilda frågor angående begravningsbyråverksamhet. Utredningens slutsats är att det inte finns några hinder i gällande konkurrenslagstiftning eller i skattelagstiftning för Svenska kyrkans församlingar att bedriva begravningsbyråer.
Utredningen menar också att verksamheten mycket väl kan motiveras utifrån församlingens grundläggande uppgift med dess diakonala och även i vissa fall liturgiska dimension. Men man understryker betydelsen av församlingens ansvar att tolka den grundläggande uppgiften utifrån de lokala förutsättningarna.

En eventuell begravningsbyråverksamhet gränsar till de uppgifter som ligger i uppdraget att vara huvudman för begravningsverksamheten, anser utredaren och konstaterar: ”Mot bakgrund av Svenska kyrkans uppdrag från staten att vara huvudman för begravningsverksamheten är det därför angeläget att på ett särskilt sätt säkra verksamhetens goda kvalitet när en församling beslutar bedriva begravningsbyråverksamhet.”

Utredningen föreslår att Kyrkostyrelsen fastställer ordningen för kvalitetssystemet och lämnar medgivande innan en församling får starta en begravningsbyrå. En ny paragraf med den innebörden föreslås i kyrkoordningen.
Kyrkan som aktör inom välfärden
Utredningens kartläggning har visat att församlingar som bedriver verksamhet med välfärdsrelaterade uppgifter ser denna verksamhet som en del av den diakonala dimensionen av församlingens uppgift. Detta ligger väl i linje med teologiska resonemang. Dock menar utredningen att de uppgifter som är lämpliga för en församling är de som kan bedrivas med en lätt och flexibel organisation.
Välfärdsrelaterade uppgifter som kräver en tyngre organisation, till exempel särskilt boende för äldre, LSS-boende, sjukvård eller friskolor, ses däremot inte som lämpliga för en församling att bedriva. Det kan däremot vara viktigt att Svenska kyrkan prövar möjligheten att under andra former bedriva denna typ av verksamhet. Därför föreslås att Kyrkostyrelsen utreder frågan om en särskild utförarorganisation, en alternativ kyrklig organisationsstruktur för välfärdsuppgifter.

Hela utredningen finns att läsa på www.svenskakyrkan.se/kyrkostyrelsen under rubriken utredningar eller via direktlänk:

Kristiina Ruuti, pressekreterare, 018-16 96 06, 070-576 3998. Pressjour 018-16 94 75.

Cecilia Kjellin Eriksson · 2009-11-04