Musik i sommarkväll

Henrik Rydberg · 2022-07-05 · 19.00 · Västervåla kyrka

Artist(er): En jazzversion av operan Porgy and Bess. Erik Palmberg - trumpet, Fredrik Olsson - gitarr, Mats Dimming - kontrabas

En jazzversion av operan Porgy and Bess

Erik Palmberg - trumpet
Fredrik Olsson - gitarr
Mats Dimming - kontrabas

Denna konsert är en jazzversion av George Gershwins älskade opera Porgy and Bess, som är en av 1900-talets stora musikskatter. Med en gripande handling och örhängen som Summertime, I loves you Porgy, It ain’t necessarily so och många andra har den tolkats i många olika sammanhang. Denna trio sätter upp en förkortad konsertversion av detta verk i en minimal sättning bestående av trumpet, gitarr och kontrabas.
Erik Palmberg växte upp med jazzen i en musikalisk familj. Efter studier i trumpetspel i Stockholm och Berlin har han spelat tillsammans med många prominenta jazzartister i Sverige och Europa och har gett ut två musikalbum. Gitarristen Fredrik Olsson har länge varit med i den svenska jazzeliten och har internationell renommé. Mats Dimming (kontrabas) är verksam i ett stort antal konstellationer inom jazz och folkmusik.