Obs! inställt: Folkmusik på fiol och kyrkorgel

Li Lundberg · 2020-03-21 · 15.00 · Västervåla kyrka

Vi på den här planeten
Paula och Gunnel Testad

Kaffe, lotter och hembakat bröd säljs för Act Svenska kyrkans fasteaktion.

Fiol och kyrkorgel är en ovanlig och spännande kombination i folkmusiksammanhang och låtarna som framförs är från siljanstrakten. Konserten rör sig mellan meditativ stillhet och expansiv kraftfullhet och som ofta när det gäller folkmusiken, ligger lekfullheten och glädjen alldeles nära. Programmet har också inslag av spelpipa, och faktiskt lite trolskt vargyl. En och annan fågel kan också komma till uttryck.

Titeln på programmet ”Vi på den här planeten” syftar på duons engagemang i jordens överlevnad, att vi måste ta hand om vår jord på ett bättre sätt. Musikerna hoppas att musiken ska väcka djupare känslor, som kan leda till ett större engagemang för skapelsen. Tio procent av intäkterna vid försäljningen av deras två inspelade CD-skivor går till Svenska Naturskyddsföreningen.

Paula Testad, fiol och spelpipa
Paula är riksspelman på fiol sedan 1989 – ”för lyhört och stilfullt låtspel”. Sina folk-musikaliska rötter har hon i Leksands- och Rättvikstraditionen, framför allt genom sina tidigare lärare Kungs Levi Nilsson och Per Hans Olsson.

Gunnel Testad, kyrkorgel och piano
Gunnel har organist- och kantorsexamen och hennes folkmusikaliska rötter återfinns i Leksands spelmanslag, där hon spelat fiol i många år. Men även i rysk folkmusik, som initiativtagare och ledare för Siljansbygdens balalaikor. Gunnel har gjort de flesta arrangemang som ingår i programmet.