Lars Frisk · 2019-07-02 · 19.00 · Västervåla kyrka

Artist(er): Josefina Paulson - nyckelharpa, Torbjörn Näsbom - nyckelharpa

Josefina Paulson - nyckelharpa
Torbjörn Näsbom - nyckelharpa

Öppet i Västervåla hembygdsgård med kaffeservering och visning av utställning om kvinnoarbeten.

Josefina Paulson är uppvuxen i Västmanland, och är idag en modern musiker som är väl förankrad i sin egen tradition och utforskar nya områden. Josefina har en kandidatexamen i musik, med nyckelharpan som huvudinstrument, från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har tilldelats flera priser och utsågs till riksspelman 2008. 2016 vann hon VM i nyckelharpa. Josefina undervisar i folkmusik, bland annat på Sjöviks folkhögskola. Hon arbetar som musiker över hela världen.
  Torbjörn Näsbom från Uppland lärde sig i unga år att spela fiol av sin far. Mycket tidigt spelade han också tillsammans med några av 1900-talets största profiler inom svensk folkmusiktradition. 2014 tilldelades han zornmärket i guld, vilket är en av de mest ärofyllda utmärkelserna en svensk spelman kan få. Genom sin virtuositet och entusiasm har han tagit med sig folkmusiken in i det professionella musikutövandet och kunnat presentera svensk folkmusik på scenen över stora delar av världen.

josefinapaulson.se