Henrik Rydberg · 2018-06-26 · 19.00 · Västervåla kyrka

Staffan Mårtensson - klarinett
Lennart Simonsson - piano
Jan Adefelt - kontrabas

Jazz blandas med klassisk musik, svensk folkmusik, klezmer och eget material. Bach, Mingus, Mozart, Monk, Quincy Jones, Fauré, Ellington, Stravinskij… Tre röster i samspråk. Improvisation och närvaro. Kammarjazz utan gränser med tre framstående svenska musiker:
Staffan Mårtensson, grammisvinnare och soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet, konserterar som solist med utländska orkestrar likaväl som med jazzgrupper och stråkkvartetter. Staffan är konstnärlig ledare för Östergötlands musikdagar.
Lennart Simonsson är jazzpianist, kompositör och lärare. Hans musikanteri har fört honom till så olika scener som Stockholms Stadsteater som kapellmästare och till David Letterman show, där han spelade med Elvis Costello. Lennart är anställd i Trio X vid Musik i Uppland.
Jan Adefelt är en av Sveriges mest anlitade basister inom radio, TV och studioinspelningar. Han har turnerat med många av landets ledande jazzartister. Han undervisar på Kungliga Musikhögskolan och är medlem av Stockholm Jazz Trio.
stockholmchamberjazz.com