Konsert

Li Lundberg · 2018-03-25 · 18.00 · Västanfors kyrka

Vokalensemblen Gränslösa & Grängesbergs orkesterförening.

Erik Nordström - dirigent. Stefan Sundqvist - trumpet. Musik av bl a: Bach, Benny Andersson, Schubert, Gounod.  Fri entré. Kollekt till fasteinsamlingen.

Kör- & orkesterkonsert i Västanfors
Västanfors kyrka gästas av Grängesbergs Orkesterförening som tillsammans med vokalensemblen Gränslösa bjuder på ett blandat konsertprogram.
 Den nio sångare starka vokalensemblen Gränslösa, som alltid lockar storpublik i Västanfors, återkommer nu med ett mycket blandat program – dels med à capellanummer som ”Utan dina andetag” och ”Anthem” ur Chess, dels sånger tillsammans med orkester, där vi bland annat kommer att få lyssna till Bachs kända ”Jesu bleibet meine Freude”.
  Grängesbergs Orkesterförening, som premiärspelar i Västanfors kyrka, räknas med sina 117 år som landets troligen äldsta symfoniorkester utanför storstäderna. Orkestern, med Ludvika, Smedjebackens och Ljusnarsbergs kommuner som upptagningsområde, har sin hemvist i det anrika konserthuset Cassels i Grängesberg.
  Orkesterföreningen, under ledning av Erik Nordström bjuder på musik av bland andra Franz Berwald och Haydn. Detta år firas 200-årsminnet av den franske kompositören Charles Gounods födelse. Orkestern framför därför hans första symfoni, samt hans kända ”Ave Maria” till ackompanjemang av Bachs C-dur preludium. Vi får också lyssna till den vackra andra satsen ur Haydns trumpetkonsert, med Fagerstas egen kulturskolechef Stefan Sundquist som solist.