Rejoice in the Lord

Per-Arne Bengtsson · 2017-02-19 · 18.00 · Västanfors kyrka

Evensong
Svensk-engelsk gudstjänst med Kyrkokören.

På söndag kväll firas en svensk-engelsk gudstjänst med Kyrkokören i Västanfors kyrka.

-Genom den här tvåspråkiga gudstjänsten tar vi ytterligare ett steg i arbetet med integration, säger prästen Per-Arne Bengtsson. Vi vill skapa mötesplatser för mänskliga behov som godhet och mänsklighet. Engelska är ett globalt språk som förenar alla nationer och språkgrupper. Där kan vi mötas. Det kan också vara givande att få höra bibeltexter på engelska, som har andra nyanser i språket.

Den här kvällen firas ”evensong” - en anglikansk gudstjänst med körsång, som är stort i kyrkan i England. I den svenska psalmboken finns många psalmer från anglikanska kyrkan och därför sjungs psalmerna både på svenska och engelska. Koret längst fram i kyrkan ställs iordning som i en engelsk kyrka där man sitter på stolar mitt emot varandra. Kören bär kåpor precis som en engelsk kör och det blir procession då kören går in tillsammans när korset bärs in.

-Den här gudstjänsten är förhoppningsvis starten på något som kan återkomma, säger Per-Arne Bengtsson.