Konsert med Västerås Kammarkör

Anna Segerbo · 2016-04-24 · 18.00 · Västanfors kyrka

Västerås kammarkör grundades av Bror Samuelson 1954, och har sedan dess verkat i Västerås rika musikliv och körtradition. Fredrik Winberg leder kören sedan 2006. Kammarkören har genom åren turnerat i flera länder och har spelat in tre skivor i vitt skilda genrer. Kören är en fristående blandad kammarkör med ca 40 sångare. Staffan Riddersporre från Fagersta är en av körmedlemmarna.

Kören har som ambition att framföra god körmusik ur skiftande genrer och stilar, från oratorier och profana körverk av klassiska mästare till den spännande musiken komponerad av dagens tonsättare – framtiden mästare. Ett exempel på det senare är uruppförandet av Kammarkörens beställningsverk Salve Regina av Fredrik Sixten, vilket ägde rum 23 mars 2014. Kören har representerat Sverige och Västerås utomlands vid ett flertal tillfällen, senast i maj 2012 då kören deltog i den internationella körtävlingen i Baden, Österrike. Kören erhöll priset för bästa interpretation av ett körstycke från den romantiska tidsepoken.

Västerås kammarkör övar i Mikaelikyrkan varje måndag kväll. Det krävs också att körmedlemmarna övar på egen hand hemma. Kören sjunger ofta på främmande språk. I höstas framförde den Rachmaninovs ”Vigilia” som består av 15 satser på ryska. För att få hjälp med instuderingen och lära sig uttal fanns satserna inlästa på ryska.

Fri entré!

Läs mer på www.vkk.se