Li Lundberg · 2015-08-04 · 19.00 · Västervåla kyrka

Artist(er): Emily McEwan,sång. Mårten Lundgren, trumpet. Kjell Fernström, piano.

Emily McEwan är en svensk/skotsk sångerska och låtskrivare boende i Stockholm. Emily bjuder på sin egen innerliga intima sång och tolkar texterna utsökt. Emily har med sin grupp Highland Fling gjort två kritikerrosade CD-skivor. Hon har även framträtt i TV och medverkat som gäst på CDn Svante Thuresson med vänner.

Trumpetaren Mårten Lundgren, har fått berättigad uppmärksamhet för sitt intelligenta och fantasifulla spel med tydliga rötter i traditionen. Han har själv sagt i en intervju att han alltmer har börjat lyssna på de äldre mästarna. Det märks också vilken betydelse han lägger vid melodin i sina improvisationer. Mårten har tilldelats flera priser, bland annat Nalens Vänners stipendie "Topsys Tusenkrona". Hans musikaliska hemvist är till största delen Danmark och Skåne där han numera är bosatt.

Kjell Fernström, piano, har framträtt i Fagersta och Västervåla många gånger. Han har under åren spelat med många välkända musiker. Kjells spelglädje smittar alltid av sig på publik och medmusikanter. Kjell har gett ut två CD-skivor i eget namn. Jazzintresset fick han med sig hemifrån och han började spela piano vid sju års ålder.

Medarr: Jazzligan och Västmanlandsmusiken

Kaffe serveras vid kyrkan efter konserten.