Henrik Rydberg · 2015-06-23 · 19.00 · Västervåla kyrka

Artist(er): Södra Dalarnas Låttrio

Södra Dalarnas Låttrio bildades sommaren 2012 i Säter. Trion spelar traditionell folkmusik i otraditionella arrangemang och söker både finstämda toner och livliga rytmer. Musiken är främst hämtad från Dalarna, men alltsomoftast görs utflykter både geografiskt och genremässigt. Sättningen, som består av nyckelharpa, tvärflöjt och gitarr, ger ett alldeles eget sound. Hans-Erik Nyström har studerat klassisk gitarr på Musikkonservatoriet i Falun, vilket är användbart i detta sammanhang. Han har spelmansstudier från Malungs folkhögskola i bagaget och undervisar sedan många år på Säters kulturskola. Göran Hellgren är nyckelharpsspelman och trakterar den fyrradiga nyckelharpan, även kallad Säterharpan. Den ger stora möjligheter att ge sig i kast med till exempel de snirkliga dala-polskorna. Göran bygger gärna nyckelharpor och är på många sätt en aktiv spelman och pedagog i Säter med omnejd. Kristin Kalmelid har en bakgrund som mångårig teatermusiker och pedagog i norra Västmanland. Hon är numera präst men släpper inte greppet om flöjten i första taget.

Kaffe serveras vid kyrkan efter konserten.