Minnesblad

För att hedra minnet av en död person kan man istället för att ge blommor skänka pengar till en fond. Ibland finns det en sådan önskan med i dödsannonsen, där en särskild fond kan rekommenderas. Om ingen fond finns angiven där kan man välja själv. Personalen på församlingsexpeditionen hjälper till med att skriva ut minnesblad till nedanstående fonder. Vi kan ta emot pengar till församlingens egna fonder och till ACT Svenska kyrkan, men inte till övriga fonder. Då går det bra att själv sätta in pengar på respektive fonds konto. Många fonder har egna kostnadsfria gåvotelefonnummer. På hemsidan för Svensk insamlingskontroll hittar du alla registrerade 90-konton.

I Västanfors Västervåla församling finns följande fonder:

Blomsterfonden

Pengar som kommer in till församlingens Blomsterfond går till utsmyckning i våra kyrkor.

Sjukvårdsfonden

Västanfors Västervåla församlings sjukvårdsfond inrättades 2001 "för att främja vården vid sjukhus och andra vårdinrättningar inom Västanfors Västervåla församling genom att lämna bidrag för inköp av utrustning eller för personalens utveckling och uppmuntran".

ACT Svenska kyrkan

ACT Svenska kyrkan har många projekt som stöder hjälpbehövade på olika sätt. Läs mer om de olika projekten i världen på Svenska kyrkans hemsida

Ge en gåva till ACT Svenska kyrkan