Urnsättning

Då kremation har skett ska askan gravsättas. I de flesta fall används en urna till askan, men man kan också gravsätta utan urna. Gravsättning måste enligt lag ske senast ett år efter kremationen.

Vid gravsättning i minneslund utförs gravsättningen av kyrkogårdens personal och anhöriga får inte närvara.

Vid gravsättning av aska/urna i annan gravplats än minneslund finns följande alternativ:

1. De anhöriga gravsätter själva. Vaktmästare lämnar ut urnan, men de anhöriga går ensamma till graven.

2. Vaktmästare följer med de anhöriga till graven.

3. Präst följer med de anhöriga till graven. I detta fall hålls vanligen en kort andakt vid graven, exempelvis med bön eller textläsning.

Gemensamt för alla dessa är att de anhöriga själva måste boka tid för urnsättning; ingen kallelse utgår. Bokningen sker hos kyrkogårdsexpeditionen. Om man önskar att präst närvarar sker bokningen lämpligen direkt hos respektive präst.