Dopgåva

Som en gåva inför dopet får dopfamiljer i Västanfors Västervåla församling en barnbok om dopet, kyrkan och kristen tro.

Boken Mitt dop, berättar för barnet om dopet och om kyrkan, om helger och högtider, helgon och änglar och om honom som sa: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."

Texterna är skrivna av prästen Karin Karlberg och de färggranna illustrationerna står Michal Hudak för. Boken innehåller både berättelser, sånger och böner med hänvisningar till bibeltexter. Boken passar utmärkt även för de äldre syskonen som ofta också är döpta.

Ett barn som döps får en smidesljusstake som gåva vid dopet. Familjer till de barn som döpts under året får en särskild inbjudan till en familjegudstjänst i samband med barnverksamhetens sommaravslutning.