Praktisk information

Om du vill boka tid för vigsel eller välsignelse kan du kontakta församlingsexpeditionen på tel 0223-434 00 så hjälper vi gärna till. Den präst som ska förrätta vigseln tar sedan kontakt med er en tid före vigseln så att ni tillsammans kan gå igenom ordningen för vigselakten, och om ni har egna önskemål om psalmer, dikter, solosång eller något annat.
I vår församling kan vigsel förrättas i Västanfors eller Västervåla kyrka, även i Brukskyrkan för den som föredrar ett mindre kyrkorum. Vigsel kan ske även i hemmet eller på något annat ställe efter överenskommelse med vigselprästen.

Låna brudkrona

Det finns möjlighet att låna brudkrona från vår församling när vigseln sker i någon av våra kyrkor.

Vad behövs för att gifta sig?

För att ingå äktenskap behöver man ett hindersprövningsintyg, som beställs från Skatteverket. Intyget lämnas före vigselakten till vigselprästen. Det får inte vara mer än fyra månader gammalt.

Den som vill gifta sig i en annan kyrka än i den egna församlingen kontaktar den församlingens expedition.

När kan man gifta sig?

De flesta vill gifta sig på en lördag eftermiddag, gärna under sommaren. Det går naturligtvis bra att boka in en vigsel även på en söndag eller en vardag även under resten av året efter samråd med personalen på församlingsexpeditionen och den präst och musiker som ska tjänstgöra vid vigseln.

Hur mycket kostar det?

Ett bröllop behöver inte kosta mycket. Själva vigselakten är gratis om en av parterna tillhör Svenska kyrkan, oavsett om paret vigs i hemförsamlingen eller i en annan församling. Präst, organist, kyrka och vaktmästare kostar inget. Det som kan kosta är om brudparet väljer att ha extra musik, sångsolist, eller en extra utsmyckning av kyrkan.
Brudbuketten behöver inte vara en påkostad bukett från en blomsterhandel. Det går lika bra med ängsblommor eller en bukett från trädgården.

Många vill bjuda sina vänner och släktingar till en bröllopsfest efter vigselakten, men det måste man inte. Ett tips till den som vill ha fest, men som inte har möjlighet att kosta på så stora summor är att öppna ett konto till festen där släktingar och vänner kan bidra med en gåva till festen istället för att köpa en present.

Gifta sig utomlands

Många väljer att gifta sig i samband med en utlandsresa. Svenska kyrkor finns på många platser runt om i världen. De är till både för turistande och för bofasta svenskar.

Vill du boka vigsel eller välsignelse i en svensk kyrka i utlandet, så tar du kontakt med respektive vigselpräst eller kontaktperson i den aktuella kyrkan. Då svenska kyrkor i utlandet är beroende av frivilliga gåvor och anslag, tar alla kyrkor ut en avgift för vigsel och kyrklig välsignelse. Priset varierar normalt mellan 3000 och 7000 kronor.
På flygplatsen Arlanda finns präst som kan förrätta vigsel och välsignelse. Vigsel inom Sverige är gratis.
Läs mer om vigsel utomands på Svenska kyrkan hemsida.