Vad ingår i tjänsterna för gravskötsel?

Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-05-27

Vad ingår i tjänsterna för gravskötsel?

På kyrkogårdarna i Sverige finns olika alternativ för gravsättning och olika alternativ för hur graven sköts. Man kan välja att sköta graven själv, eller betala för tjänsten. I Västanfors Västervåla församling gäller följande.

(Bilden visar skötsel med plantering)

Grundskötsel innebär att kyrkogårdens personal klipper gräs på graven och trimmar runt gravstenen. Rätning av gravsten vid behov ingår också. Det finns ingen rabatt på graven när man valt alternativet grundskötsel, så man kan inte själv plantera blommor på graven men det går bra att smycka med snittblommor och ljus.

Skötsel med plantering innebär att kyrkogårdens personal klipper gräs på graven och trimmar runt gravstenen. Rätning av gravsten vid behov ingår också (samma som i grundskötsel). Dessutom finns en rabbat på graven och kyrkogårdens personal planterar blommor två gånger om året.

1) Vårplantering med penséer görs före första maj.

2) Plantering av sommarblommor ska vara klar före midsommar.

Man kan välja att sköta graven själv och då betalar man ingen avgift för gravskötsel, men man har ansvar för att graven är vårdad. Kyrkogårdens personal klipper inte gräset runt grav och gravsten och därför behöver man klippa gräset där själv. Det går bra att göra med medhavd sax.

Kontakta gärna kyrkogårdsexpeditionen tel 0223-434 50 om du har frågor om gravskötsel eller olika alternativ för gravsättning.

Läs mer om gravskötsel och tilläggstjänster och se priser

Cecilia Kjellin Eriksson · 2021-05-27