Vilka kan jag rösta på?

Kyrkovalet sker på tre nivåer. Du röstar på kandidater till  Kyrkofullmäktige i din lokala församling, Stiftsfullmäktige i ditt stift och till Kyrkomötet på nationell nivå.

Svenska kyrkans hemsida kan du se vilka nomineringsgrupper och vilka kandidater som ställer upp i de val där du har rösträtt.

Vem beslutar om vad?

Församling (vit valsedel) lokalt
Du väljer till Kyrkofullmäktige i din församling. Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig, till exempel vilken verksamhet som ska finnas i församlingen. Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

I Västanfors Västervåla församling fungerar det så att Kyrkofullmäktige utser Kyrkorådet, som är församlingens styrelse. Kyrkorådet i sin tur beslutar om frågor som rör verksamheten, till exempel om församlingen ska ha en friskola och förskola. Ska man driva begravningsbyrå och behandlingshem eller annat diakonalt arbete på olika sätt?

Stift (rosa valsedel) regionalt
Svenska kyrkan har 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning. De kan till exempel bidra med kunskap i kyrkoantikvariska frågor, när en kyrka inom stiftet behöver renoveras.

Kyrkomötet (gul valsedel) nationellt
Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen (Svenska kyrkans regelverk) och andra frågor som har betydelse för hela Svenska kyrkan.