Information om begravningar i coronatider

Cecilia Kjellin Eriksson · 2020-04-01

Västanfors Västervåla församling följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, regeringens regler och Svenska kyrkans riktlinjer när det gäller begravningar i coronatider.

Församlingens personal hjälper till med att ordna begravningsgudstjänst och eventuell minnesstund i enlighet med de anhörigas önskemål. Det är de närstående till den avlidne som bestämmer om de vill anordna en minnesstund efter begravningsakten.
Max antal personer
Antalet besökare vid en begravningsakt eller en minnesstund får enligt gällande regler inte överstiga 50 personer. Församlingens personal rådgör med de närstående om hur man på bästa sätt kan reglera antalet fysiskt närvarande så att det inte är för många personer samlade.
Skatteverkets regler för anstånd
Skatteverket utökar inte kriterierna för att få anstånd för gravsättning eller kremering under coronaepidemin. Skäl för att medge anstånd kan exempelvis vara att en anhörig på grund av sjukdom inte kan ordna med gravsättning i tid. Det förutsätter dock att det inte finns någon annan anhörig som kan ordna med gravsättningen. Om anhöriga tillhör en riskgrupp eller befinner sig utomlands och inte kan delta vid begravningen utgör inte särskilda skäl för att få anstånd.
Livesändning av begravningsgudstjänsten
De sörjande genomför själva livesändning av begravningsakten om de önskar det.

Svenska kyrkans biskopar har uttryckt en positiv inställning till livesändning, men av juridiska skäl avråder kyrkokansliets rättsavdelning från att församlingen står för inspelningen. Filmning och livesändning överlåts därför till de sörjande att utföra i privat regi.
  När det gäller praktiska frågor kring hantering av avlidna med coronasmitta, så finns det särskilda regler och rutiner för det.

Cecilia Kjellin Eriksson · 2020-04-01