Om oss

Malingsbo Tolvsbo Rehabcenter har sedan 2002 jobbat med beroenderehabilitering, företrädesvis riktat mot yrkeslivet – men även för privatpersoner, egna företagare och samarbete med socialtjänst. Vår målgrupp behöver kunna ta stor del eget ansvar för sin rehabilitering, och tillgodogöra sig en relativt kort behandlingsperiod i primärbehandling.

På behandlingshemmet i Tolvsbo blandas utbildning, internat och öppenvård. Behandlingstidens längd och utformning bestäms i samråd mellan Malingsbo Tolvsbo, klienten och dennes arbetsgivare.

Rehabcentret ligger i en fantastisk miljö på Tolvsbo Bergmansgård med närhet till skog och vatten. Tack vare den vackra omgivningen runt rehabcentret drar vi nytta av naturens goda förmåga att ge återhämtning.

Utöver det mer traditionella behandlingsinnehållet, som fokuserar på tankar, känslor och beteenden, så finns även inslag av mindfulness, meditation och energiövningar. Då kan närheten till de natursköna miljöerna spela en viktig roll att ge kraft för återhämtning.

Vi erbjuder effektiv 12-stegsbehandling

90 % av samhällets beroendepersoner har fortfarande sin anställning kvar. Beroendebehandlingen sker utifrån 12-stegsfilosofin även kallad 12-stegsbehandling. Vi handleder våra klienter genom AA:s (Anonyma alkoholisters) 12-stegsprogram med målsättningen att klienten ska få ett normalt liv i balans, befriade från besattheten till alkohol eller droger. Detta bidrar i sin tur till förhöjd livskvalité för både klienter och anhöriga.

Samarbete med Melin Addiction Rehab

Malingsbo Rehabcenter har ett, gott och långvarigt samarbete med öppenvårdsbehandling i Örebro: Melin Addiction Rehab. Kontakta oss för mer information.

Drivs av Västanfors Västervåla församling

Malingsbo Rehabcenter AB drivs av Västanfors Västervåla församling, Svenska kyrkan. Välkommen att kontakta oss för ytterligare information!

Vi som jobbar

TOMMY ELMERTOFT
Verksamhetsansvarig, DATASKYDDSOMBUD
epost: tommy@malingsborehab.se

Ylwa Johansen
Drogterapeut, Behandlingsansvarig

Rolf Thalen
Behandlingsassistent/BEROENDETERAPEUT
0240-351-51

Ricky Mähl
Behandlingsassistent

Birgitta Hagelberg Porshage
Husmor/behandlingsassistent
Kostrådgivare

Missa inte att följa oss på våra sociala medier!