Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Församlingen har ansökt om tillstånd för gymnasieskola

Cecilia Kjellin Eriksson · 2018-03-15

Västanfors Västervåla församling har ansökt hos Skolverket om tillstånd att starta gymnasieskola.

Församlingen har fått en förfrågan från Team Olivia, som driver en gymnasieskola i Ramnäs för elever med diagnosen Aspergers syndrom, om att inleda ett samarbete kring ett gymnasium i Fagersta, eftersom det finns behov av fler platser.

-Vi har förstått att det finns ett behov och då kan vi som kyrka göra en insats för de här eleverna, säger kyrkoherde Henrik Rydberg. Eftersom vi har möjligheten så skulle det vara fel av oss att inte försöka hjälpa de här ungdomarna som har särskilda behov i skolan. I Svenska kyrkan pratar man ofta om att det är viktigt att satsa på barn och ungdomar, och det här är ett konkret sätt att göra det.

Eftersom Fagersta kommun planerar en egen gymnasieutbildning inriktad på dessa elever så kommer vi i första hand att vända oss till elever från andra kommuner i mellansverige. Därför skulle det bli en skola med internat.

Om Skolverket beviljar tillståndet så kan det bli aktuellt att starta gymnasieskolan tidigast hösten 2019. Först krävs ett formellt beslut i Kyrkorådet.

Cecilia Kjellin Eriksson · 2018-03-15