Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Act Svenska kyrkan kraftsamlar för en livsviktig sommar!

Cecilia Kjellin Eriksson · 2020-06-01

Act Svenska kyrkan lyfter under maj till augusti coronavirusets konsekvenser bland människor som redan lever i utsatta situationer. Nu mer än någonsin behövs resurer för att lindra de katastrofala konsekvenserna.

Kriser hanteras bäst gemensamt

En global pandemi kräver globala lösningar. I en kris som drabbar oss alla i olika utsträckning blir det tydligare än någonsin att vi lever under samma himmel, men att våra villkor för att bekämpa pandemin ser väldigt olika ut. Tillsammans kan vi sprida medmänsklighet och hopp!

Utmaningarna är stora och behovet hos våra partner och systerkyrkor är större än någonsin. I kampen för att skydda människor, vars livssituation förvärrats ytterligare på grund av coronapandemin, är ditt och mitt stöd livsviktigt!

De senaste månaderna har Act Svenska kyrkan i nära samråd med partner sett över hur de verksamheter vi stödjer påverkas av coronaepidemin. Tillsammans har vi gått igenom vad som kan göras för att minimera smittspridning, stödja insatser för att hantera sjuka och för att kunna fortsätta det långsiktiga utvecklingssamarbetet under olika restriktioner.

Stoppa spridningen av coronaviruset

Coronaviruset skapar kaos i stora delar av världen och människor som lever i utsatthet drabbas hårdast. Smittspridningen i samhällen med få resurser och dåligt rustad sjukvård kommer att få katastrofala följder. Act Svenska kyrkan uppmanar nu till gåvor för insatser som:

• Delar ut tvål och rengöringsmedel till skolor i Sydsudan.

• Stödjer barn och ungdomar som drabbas av stängda skolor i flyktingläger i Kenya.

• Sprider information om viruset på olika språk i flyktingläger i Myanmar.

• Delar ut matpaket till palestinska familjer i Betlehem som förlorat sin inkomst.

Vi finns på plats innan, under och efter krisen

Det är lätt att vända sig inåt i en global kris. Men vi måste i alla lägen tänka både kort- och långsiktigt, både lokalt och globalt. Act Svenska kyrkan är med och räddar liv på platser där handtvätt och social distansering överhuvudtaget inte är möjliga.

Människans förmåga att gemensamt hantera kriser är stor. Efter den akuta fasen måste det också finnas stöd för att orka leva vidare. Drama, gemensam matlagning, fotbollsträning, säkra lekplatser och samtalsgrupper är exempel på psykosociala insatser din gåva bidrar till. I en kris som drabbar oss alla i olika utsträckning, oavsett var i världen vi befinner oss, blir det tydligare än någonsin att vi alla lever under samma himmel.

Swisha din gåva till 900 12 23

Läs mer på svenskakyrkan.se/act/corona