Västanfors Västervåla församling

Brukskyrkans kafé:
Västmannavägen 10
Öppet vardagar kl 10-16. Tel: 0223-434 64

Västanfors kyrka är öppen vardagar kl 8-15 samt dagtid på helger.

I en krissituation

Förtroendevalda
Evenemangskalender

Församlingens verksamhet i coronatider

Cecilia Kjellin Eriksson · 2020-03-25

Västanfors Västervåla församling har valt att ställa in några större evenemang med anledning av risken för spridning av coronavirus. Den vardagliga verksamheten fortsätter tillsvidare som vanligt, eftersom vi tycker att det är viktigt att försöka hålla modet uppe och att erbjuda dem som är friska något meningsfullt att göra när så mycket annat stängs ned.

I nuläget fortsätter Svenska kyrkans församlingar med många av sina verksamheter och med att fira gudstjänst. Vi väljer att inte ställa in verksamheter i första hand utan att ställa om och anpassa verksamheterna till en ny situation. Den som känner sig orolig för sin egen hälsa har förstås all rätt att välja att inte delta. Diakoner och präster har många enskilda samtal, även på telefon. Om du behöver någon att prata med så är du välkommen att ringa till oss tel 0223-434 00.

Vi följer de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten ger och ändringar kan därför ske i församlingens hela program med anledning av coronaviruset.

Just nu gäller följande (2020 08 19):

• Lunchserveringen på Lindgården är öppen måndag-fredag kl 11.30-13.30 hela sommaren.
  • Promenad runt Esklin varje tisdag kl 13.30 började igen den 18/8 efter sommaruppehållet.
  • Skogspromenader (ca 3-4 timmar) varje fredag startar den 21/8. Samling kl 9.30 på parkeringen mitt emot Västanfors hembygdsgård. Ta med eget fika.
  • Öppen förskola: Uteöppis vid lekparken nedanför Bergslagssjukhuset har just nu sommarlov.
  • Barngrupper: Minipulsarna är inställda tills vidare, och Barnkören och barngrupperna har sommarlov.
  • Förskolan Linden håller öppet och Lindgårdsskolan har undervisning enligt schemat. Barn som är sjuka ska stanna hemma.
  • Samtalsgrupper träffas som vanligt när höstterminen startar.
  • Mer information om körernas övningar kommer.
  • Andakter på kommunens äldreboenden är inställda.
  • Päiväpiiri (finsk dagträff) träffas varje tisdag kl 13 i Brukskyrkan, även under sommaren.
  • Vi fortsätter att fira gudstjänster.
  • Vi avvaktar med att öppna Brukskyrkans kafé igen. Kafét har varit stängt sedan en vattenskada i oktober och vi väntar nu med att öppna kafét igen tills coronaspridningen har dämpats.
  • Musik i sommarkväll-konserterna i Västervåla kyrka genomfördes under sommaren varje tisdag från den 9 juni till och med den 4 augusti. Antalet platser för åhörare var begränsat till 50 personer vid varje konsert och intresserade fick hämta gratisbiljetter på Lindgården i Fagersta och på Nya serveringen i Ängelsberg från och med onsdagen före aktuell konsert. Se programmet här på hemsidan

Några tips på länkar som kan vara bra för den andliga hälsan i coronatider:

Läs mer om Svenska kyrkans arbete i coronatider

Tips på appar att ladda ner

Här följer några exempel på appar som handlar om kyrka och kristen tro. Apparna finns att ladda ner där appar finns, t ex appstore.

• Kyrkan - interaktiva lek- och spelmoment för barn i förskoleåldern, för att upptäcka Svenska kyrkan
  • Bibelappen för barn (life.church) - äventyr och animationer där barn kan utforska de stora berättelserna i Bibeln
  • Bibel (Life.church) - Titta, lyssna och läsa Bibeln i olika översättningar på många språk.
  • Kyrkoåret (Fjellander Madia) - hjälper att hålla reda på Svenska kyrkans sön- och helgdagar under året
  • Stjärnans väg (UIS Innovation AB) - frågesportsbaserat spel om kristen tro.

Tips på podcaster att lyssna på

Här följer några exempel på podcasts som handlar om kyrka, kristen tro och livsfrågor. Du hittar dem där poddar finns, exempelvis Apples Podcaster-app eller iTunes, alternativt Google Play Store, Spotify, Libsyn eller Acast. Smartast är att googla på namnet + podcast så hittar du rätt.

• Prata till punkt med ärkebiskopen
  • Teologi i tiden
  • Präster med gäster